Realmac Software

Welcome to the RapidWeaver Community Forums, where you can chat with RapidWeaver users from around the world!

Rapidweaver VS Wordpress

BwekBwek Posts: 10Members
Beste forumleden,

Ik twijfel of ik met wordpress of met RW een website moet gaan bouwen. Toen ik WP bij mijn broer zag was ik wel onder de indruk van de mogelijkheden in de themes. En vooral hoe gemakkelijk dat ging. Zoals hele mooie sliders in de header, socialwidgets, themakleuren aanpassen, tekst om de plaatjes etc.

Ik ben nu wel al begonnen met RW en merk wel dat ik erg moet zoeken naar de mogelijkheden.
Wat is jullie visie hierop waarom zou RW een betere keus zijn tov WP?

Ik stel deze vraag omdat ik niet veel tijd wil zijn aan het ontdekken van 2 verschillende programma's.

P.S.

Ik heb een soortgelijke vraag via PM ook aan Henk gesteld en deze adviseerde mij om de vraag ook gewoon in een topic te stellen.

Henk antwoordde:
Dat is een hele lastige vraag. Ik doe niets met WP, alleen met RW maar lees natuurlijk wel veel over beide programma’s. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. De Blog van RW is niet zo denderend. Daarom wordt daar vaak de plugin RapidBlog of de WordPress plugin voor gebruikt.
Over die tekst rond plaatjes: dat kan met RW natuurlijk ook: gewoon op het plaatje klikken (je ziet nu een dun blauw randje er omheen) en vervolgens naar RW ] Format ] HTML ] Align Left of Right. In Preview zit je tekst keurig om het plaatje. Een voorbeeld zie je bijvoorbeeld hier (de kleine plaatjes tussen de tekst): http://www.henkvrieselaar.com/Themes/magnetic/theme_styles/
Echt: er is heel veel mogelijk met RW als je de weg maar eenmaal kent.
Daarnaast is het net wat je wilt met een website. Als je ook slideshows wilt gaan gebruiken en allerlei andere leuke effecten dan zit je met de verschillende stacks heel goed. Kijk ook eens rond bij de verschillende showcards. Je bent met RW in vaak beperkt tot de mogelijkheden van een thema. Maar met het FreeStack thema kun je echt alle kanten uit zoals dat met professionele programma’s zoals DreamWeaver ook kan: http://freestack.blueballdesign.com/
Kennis heb je niet nodig, alleen fantasie.
Nogmaals: heel moeilijke keuze.

Comments

• Henk VrieselaarHenk Vrieselaar Lemmer, The NetherlandsPosts: 1,767Members
    Als aanvulling heb ik hier nog een paar links over hetzelfde onderwerp in het Engelse Forum:
    http://forums.realmacsoftware.com/index.php/forums/viewthread/2639/
    http://forums.realmacsoftware.com/index.php/forums/viewthread/36208/
    http://forums.realmacsoftware.com/index.php/forums/viewthread/27616/
    Als je hier te weinig reactie krijgt kun je de vraag ook eens op het Engelse Forum stellen.
    Nog geen reacties helaas. Het hield me zelf ook wel bezig en ik vroeg het een ervaren RW gebruiker die ook frequent aanwezig is op het forum. Hij schreef me terug: "I am using WordPress for only one custom theme and I don't think have authority to compare. I know that few people on the forums are using WP, but trust me - nothing comes close to RapidWeaver for freedom and customisation."

Over tekst rondom een plaatje: o.a. daarover heeft Paul Bradforth een heel handige tutorial geschreven. Als je op "RapidWeaver Tips" klikt zie je er nog meer.
  • yolanda-yolanda- Santander - SpainPosts: 521Members
    Hallo

Deze vraag heb ik mij ook heel vaak gesteld en het is maar net van wie je antwoord krijgt.
    Mijn ervaring met RW is heel prettig en tot nu toe heb ik alles kunnen doen wat ik met mn fantasie probeerde voor te stellen.
    CMS kan makkelijker bij WP dacht ik, bij RW kan het ook, maar ik heb zelf nog niet iets makkelijks gevonden.
    Ik weet niet hoe het bij WP zit en of ze ook een fijn forum hebben, maar één ding is zeker en dat is ik me heel erg thuis voel bij RW forum, altijd goed geholpen via forum of mail. Ik heb er zelfs hele aardige collega's/vrienden bij gekregen waar ik buiten het forum contact mee heb.
    Er zitten collega's bij die echt onbetaalbaar zijn, waaronder jij Henk! Ik heb veel aan je te danken, je bent er altijd, een super vakman en collega.

Maar antwoord op de vraag RW of WP, heb ik dus niet voor je Bwek, kijk even zelf rond, en mocht je vragen hebben dan kun je geen beter forum wensen.

Succes en laat maar weten wat je eigen idee is en of je wat gemaakt hebt met RW.

Groetjes,

oja,
    hier heb je een paar voorbeelden van sites die gemaakt zijn met Freestack
    http://freestack.blueballdesign.com/showcase/showcase.html

Toch zou ik zelf eerst met een thema beginnen om zo eerst op gang te komen en zien wat er allemaal kan.

Yolanda
    on 1326254295:
    Er zitten collega's bij die echt onbetaalbaar zijn, waaronder jij Henk! Ik heb veel aan je te danken, je bent er altijd, een super vakman en collega.
    Bedankt Yolanda, maar vlak je zelf niet uit! Met bijna 500 posts en de vele afgeleverde schitterende websites mag je je zelf ook een uitermate ervaren RW gebruiker noemen!
    on 1326254295:
    Toch zou ik zelf eerst met een thema beginnen om zo eerst op gang te komen en zien wat er allemaal kan.
    Yolanda
    En daar sluit ik me helemaal bij aan.

Henk
    Henk

bedankt, aardig van je.

post staan de laatste tijd stil door mijn afwezigheid. Een van mijn goede voornemens dit jaar is dan ook weer gezellig terug te komen en weer mooie dingen maken samen met jullie ;-).

Nog even voor Bwek:
    Je kunt veel doen met RW, maar je moet natuurlijk wel bij het begin beginnen zoals we allemaal hebben gedaan, dus ik zou zeggen wil je goed beginnen neem dan een mooi thema en oefen daar mee. Niet alleen kun je zien wat je er mee kunt en wat je er aan kunt veranderen, ook heb je de maker van het thema die je kan helpen, je hebt even wat meer steun als je vast komt te zitten.

succes!
  • BwekBwek Posts: 10Members
    Beste Yolanda en Henk,

Ik was even niet op de hoogte dat er was gereageerd op dit topic dus een beetje late reactie van mij nu.

Bedankt voor jullie feedback. Ik heb nu voor RW gekozen omdat het inderdaad mijn inschatting was dat je er meer vrijheid mee hebt dan WP.
    Na een aantal uren vind ik het ook al fijner werken. Het enige nadeel vind ik de afwezigheid van CMS. Hoewel ik begrijp dat er kennelijk mogelijkheden zijn? Dat vind ik wel belangrijk als ik meer websites voor anderen ga maken. Nu maak ik er een voor een collega en die houd ik dan zelf bij. Ik heb stacks 2 aangeschaft en daar is veel mee mogelijk zag ik!

Een forum vind ik heel belangrijk, ik zal er denk ik ook veelvuldig gebruik van maken.

Bedankt voor de tips!
    on 1326672925:
    Het enige nadeel vind ik de afwezigheid van CMS.
    Voor elk probleem (en in dit geval CMS) is een oplossing.
  • ThrowonDThrowonD Posts: 108Members
    Goed dat je voor RW heb gekozen..., echt super om mee te werken...
    Ook heel handig als er mensen zijn die binnen een dag je vraag op het forum beantwoorden.... ;)....
  • JanportfolioJanportfolio Rotterdam, The NetherlandsPosts: 339Members
    Ik draag ook graag mijn steentje bij aan jouw vraag over RW en WP.

Ik gebruik beide paketten intensief en de keuze is afhankelijk van het soort project.

De keuze is voor mij vrij eenvoidig.
    - is het een website die de klant zelf wenst te gaan onderhouden op een eenvoudige manier en is het gebruik van een datbase gestuurde website gewenst dan kies ik voor Wordpress. Met alle respect voor plugins als WebYep of Cushy CMS binnen RW halen die het niet bij de mogelijkheden van een echt CMS systeem als Wordpress.
    - is het een vrij statische website en ga ik zelf het onderhoud doen of nog veel beter...heeft de klant een Mac dan is RW een fantatsiche keuze. RW werkt snel en stabiel en je hebt geen gedoe met de aanmaak van een database, het uptodate houden van de CMS versie (heel belangrijk ivm hack probelemen die er zeker zijn) en het regelen van goede backups van de verschilende systemen.

De kennis die je leert over HTML, CSS, Java, PHP enz kun je prima inzetten bij beide paketten.

Maar dan wel een flink verschil, de communituy. Die is bij Wordpress wel wat sneller en het heeft ook veel meer jongere gebuikers en het taal gebruik is wat meer technisch. Wel ook een zeer behulpzame groep mensen maar toch naar mijn gevoel op een wat hoger niveau van webdesign. Ik zit er een beetje tussen in zoals je begrijpt en kies dus voor beide applicaties.

Succes met jouw websites!!!
    Jan van den Berge
    Rapidweaver Academy / Mavenox Webdesign / Mavenox Web-photography and Video
    Learn RapidWeaver, Dutch RapidWeaver Academy
    Follow me on Twitter

"We are, each of us, angels with only one wing. And we can only fly embracing each other."
    Luciano de Crescenzo[/b]
    Geweldig! Jan is weer helemaal terug van weggeweest :-)
    Zo krijgt het forum weer een nieuwe boost.
  • JanportfolioJanportfolio Rotterdam, The NetherlandsPosts: 339Members
    Graag gedaan Henk, ik zal mijn best doen weer meer hier aanwezig te zijn :-)
    Jan van den Berge
    Rapidweaver Academy / Mavenox Webdesign / Mavenox Web-photography and Video
    Learn RapidWeaver, Dutch RapidWeaver Academy
    Follow me on Twitter

"We are, each of us, angels with only one wing. And we can only fly embracing each other."
    Luciano de Crescenzo[/b]
    Ja Jan komt weer terug en maak niet zulke lange stiltes. Als ik een keer in de buurt ben moeten we toch een keer afspreken voor een cursus Wordpress. Ik heb nu RW een beetje onder de knie en toch veel geld en tijd in geïnvesteerd, maar moet toch ook eens kijken hoe het wereldje WP eruit ziet, zeker voor sites die de klant zelf wil beheren.
  • BwekBwek Posts: 10Members
    Bedankt voor de input!

Ik heb inmiddels een site online gezet www.arynboats.nl. Er zijn vast nog wat verbeteringen nodig...
  • ThrowonDThrowonD Posts: 108Members
    Mooie site....
  • iizzooiizzoo Posts: 4Members
    Kwam deze forum-vraag tegen bij het zoeken naar een oplossing om WP blog in te voeren in RW. Toch nog even terzijde: als je WP-blog, zoals het mijne, tot twee keer toe met een virus besmet wordt dat spamlinks door je totale blog strooit, merk je dat WP in veel opzichten zo lek is als een mandje. En om het goed af te sluiten, is expertise nodig. Kortom: al dat gejubel over WP heb ik inmiddels achter me gelaten. WP is voor een leek als ik een mijnenveld gebleken waarin inmiddels veel energie is verloren gegaan. Zolang als alles goed gaat, is WP erg leuk. Maar ja, de boze buitenwereld klopt vroeg of laat ook bij jouw blog aan.

Leave a Comment

bolditalicunderlinestrikecodeimageurlquotespoiler